Appelse molen, Nijkerk

Narrative

According to Johanna Boldt (Moll), this mill was operated by the van de Bunt family.

Source References

  1. Johanna Boldt (Moll)
      • Date: 2013-03-23
  2. Nijkerk vieert feest
      • Page: p 36
      • Citation:

        Korenmolen 'De Hoop'
        In het buurtschaap Appel is de enige nog overgebleven molen van Nijkerk terug te vinden. Deze korenmolen is nog steeds in gebruik en is elke zaterdag ti bezichtigen. De officiƫle naam van deze molen is 'De Hoop', maar hij staat ook wel bekend als de Appelse molen.
        De Hoop is in 18888 gebouwd. De eerste molenaar was de heer E. van de Poll. De molen weerd meerdere malen gerestaureerd in 1955, 1971 en in 2005. In 2005 kreeg de molen zijn huidige uitstraling. Toen werd onder anders een niew wiekenkruis geplaatst. Leuk detail in de onderbouw zijn de in- en uitrijpoorten. Deze zitten namelijk niet tegenover elkaar. Paard en wagen moesten vroeger dan ook als het ware met een boog door de molen. Tot op de dag van vandaag wordt do molen nog gebruikt voor het malen van graan voor veevoer.
        -----------------
        Flour mill 'De Hoop'
        In the nearby area of Appel is the only remaining mill found in Nijkerk. This mill is still in use is and is open to visitors every Saturday. The official name of this mill is 'De Hoop', but it is also known as the Appelse mill.
        De Hoop was built in 18888. The first miller was Mr. E. van de Poll. The mill was restored several times in 1955, 1971 and 2005. In 2005 the mill got its current appearance. Then a new business started under different management. Nice detail in the basement are the input and exit doors. These are namely not antithetical. Horse and carriage had also earlier than if it were a bow through the mill. To this day the mill is still uset for grinding grain for animal feed.

References

  1. Molenaar
    1. van de Poll, Evert
  2. Molenaar
    1. van de Bunt, Manus
  3. van de Bunt, Manus
  4. van de Poll, Evert